Wednesday, January 7, 2015

DIY Hantaran

Nak tempah hantaran mahey, sudahnya aku plan gubah sendiri.
Search je memana hantaran yang simple & modern, pastu tiru je.

Sumber inspirasi utama aku dari instagram @ribbonsnties (Singapore),
Pergi beli barang-barang untuk decor.
Polestrin, kain, ribbon, jarum peniti, bunga.

Semua cucuk-cucuk je dengan jarum asal lekat.
Tak payah pakai glue gun pun.
Sayang, takut tak boleh recycle dah kot-kot sesiapa nak guna nanti, nak tukar tema warna lain ke.

Untuk hantaran laki perempuan aku buat sendiri.
Taknak jadi macam hantaran tunang.

Ceritanya camni:
Family mertua aku jauh duduk kat Sibu,
so dengan confidentnya mak mertua aku tempah thru FB je dengan siapa tah dia pun tak kenal kot.
Kononnya tempah dekat semenanjung senang siap terus ambik masa nak bawak pergi bertunang tu.
Sehari sebelum, pergi ambik rupa hantaran tu memang 'I is sad' betul lah.
Sian tau mak mertua aku call mama mengadu malunya nak datang, hantaran tak cantik.
Mama dah pujuk-pujuk, cakap takpelah tak penting pun kan janji rombongan sampai,
sarung cincin selamat.
Yang terkilannya sebab harga mahal gila okayyy.
Satu dulang RM90++, kau gilaaa!
Kalau meletop kebabom memang berbaloi lah, rupanya.. sedihhh.

Jadi untuk nikah ni,
mak mertua aku terus tanya aku hantaran nak buat macam mana.
Aku pun laju-laju lah cakap takpe aku buat sendiri.
Lagipun memang peberet aku buat-buat bendalah ni,
lagi puas hati kan nampak hasilnya macam mana.
Mana yang tak cantik boleh alter-alter.

Untuk hantaran lelaki,
Aku dah terbeli polestrin awal-awal haritu kat Semua House.
Polestrin tu dah siap berbalut dengan kertas ke kain glitter silver tah aku tak sure.
Bila dah beli, baru Azraie cakap dia nak tema stripe.
Sana-sini carik kain stripe nak balut lagi sekali tapi tak jumpa.
Susah betul nak jumpa kain corak stripe.
Nak beli kain langsir macam tebal melampau pulak, haha.
Jadi aku gigihkan godek-godek hantaran tu sampai jadi.
Pakai riben je haa, senang.





Untuk hantaran perempuan,
Eee, tak maluuu!
Buat sendiri untuk bagi diri sendiri.
Hahaha, ada aku kesah kan.
Untuk diri sendiri mestilah buat sehabis cantiknya.
Tema colour aku soft pink & white cream.





No comments:

Post a Comment